نوشته روی سنگ قبر: 

معیار دیگری که بر زیبایی سنگ قبر تاثیر گذار است، متنی است که بر روی سنگ حکاکی می‌شود. این متون شامل اشعار معروف و غیر معروف است که یا در وصف انسان های پاک سروده شده اند و یا وصفی از یک دلتنگی ابدی ناشی از دیداری است که دیگر به قیامت افتاده است! این اشعار با خطی موزون و چشم نواز بر روی سنگ قبر حکاکی می شوند و سال‌های درازی مردم زنده، متوفی را فارغ از انسانی که در زندگی بوده است، همانگونه که روی سنگ قبرش نوشته شده است، میشناسند!

دوام و استحکام سنگ قبر

آنچه امروزه شاید ملاک اصلی در انتخاب سنگ قبر باشد، دوام آن در مقابل فرسایش ناشی از باد و باران و نور آفتاب است. چرا که یک سنگ قبر باید سال‌های سال در مقابل فرسایش دوام بیاورد و نیاز به ترمیم مجدد پیدا نکند. دلیل آن هم هزینه‌های بالایی است که گاها یک سنگ قبر بر دوش خانواده متوفی می‌گذارد.

انواع سنگ قبرهای مورد استفاده در ایران

سنگ سیمین و نطنز اصفهان: سنگ سیمین سنگ گرانیت به رنگ مشکی است و دارای دانه‌های سفید رنگ داخل آن می‌باشد و استحکام خوبی در برابر گرما و سرما و شرایط بد و سخت آب و هوایی دارد. سنگ نطنز اصفهان که این نوع گرانیت از شفافیت کمتری برخوردار است و دارای رگه‌ها و دانه‌های سفید رنگ در سنگ دارد.

سنگ شبق: این سنگ نیز به رنگ مشکی است که به دلیل درخشش و براقیت آن بسیار مورد توجه است و طرفدار بسیاری دارد.
سنگ مرمر سفید: این سنگ که از معادن سنگ شهر هرات کشور افغانستان وارد می‌شود و رنگ آن که سفید می‌باشد دارای جلوه زیبایی بوده و دارای مقاومتی خاص در برابر سرما و گرما و شرایط بد آب و هوایی است و نوع کیفیت آن بستگی به براق بودن آن دارد که نداشتن رگه و خط در سنگ کیفیت آن را بالاتر می برد.

    پاسخ دهید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا فیلد های ستاره دار را حتما پر کنید...*

    تماس